03 juni 2015 12:43

Cell Impact i samarbete för effektivare tillverkning av bränslecellsplattor

AP&T, Cell Impact och Sandvik har tillsammans tagit fram en ny lösning för kostnadseffektiv storskalig tillverkning av bränslecellsplattor. Lösningen presenteras för första gången på European Fuel Cell Forum i Luzern i Schweiz, 30 juni - 3 juli.

Hittills har produktion av bränslecellsplattor varit förknippad med relativt höga kostnader. Men genom vidareutveckling av såväl material som formningsteknik och produktionsprocess har de tre företagen nu tillsammans skapat förutsättningar för en betydligt kostnadseffektivare tillverkning.

Till exempel har Sandvik tagit fram en ny metod för ytbeläggning av rostfritt bandstål. Materialet levereras med en färdig yta, vilket gör att man slipper styckevis beläggning och hantering av formade plattor. Cell Impacts teknik för höghastighetsformning ökar stålets formbarhet och gör det möjligt att skapa mer komplexa och exakta mönster alternativt att minska materialtjockleken. AP&T har integrerat de olika delarna i en komplett produktionsprocess baserad på företagets långa erfarenhet av produktionslinjer för värmeväxlarplattor.

Samarbetsprojektet "High-Velocity and High-Speed Manufacturing Method and Manufacturing Cost Analysis for PEM Fuel Cell Applications" presenteras av representanter för Sandvik, Cell Impact och AP&T i Luzern.

För ytterligare information, kontakta:

Mats Wallin, VD Cell Impact AB (publ), + 46 70 568 88 40
mats.wallin@cellimpact.com

Jan Rynning, Ordförande i Cell Impact AB (publ), + 46 70 351 00 05
jan.rynning@gronberg.se

Cell Impact's B shares are listed on the Nasdaq First North since February 20, 2013 (ticker code: CI B). Cell Impact's Certified Adviser on Nasdaq First North is Erik Penser Bankaktiebolag, www.penser.se.