17 juli 2015 11:33

Cell Impact - Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2015

Delårsrapport 1 januari - 30 juni 2015

- Nettoomsättning för kvartalet uppgick till 0,2 mkr (1,2).

- Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -2,6 mkr (-1,9).

- Koncernens resultat efter finansnetto för kvartalet uppgick till -2,6 mkr (-1,9).

- Resultat per aktie för kvartalet, hänförligt till moderbolagets aktieägare, uppgick till -0,30 kr (-0,22).

- Eget kapital uppgick på bokslutsdagen till 4,0 mkr (8,2) eller 0,5 kronor per aktie (1,0). Soliditeten på balansdagen uppgick till 55 procent (72%).

- Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -2,5 mkr (-2,0).

- På bokslutsdagen uppgick koncernens likvida medel till 3,3 mkr (6,9).

VD har ordet

Omsättningen under det andra kvartalet nådde inte upp till tidigare förväntade nivåer. Orsaken till det är förseningar i projektet tillsammans med den stora "globala aktören". Vi har löst de tekniska utmaningarna och verifierat att vår teknologi uppfyller de ställda kraven, men aktören har ställts inför ett oväntat problem som beror på tillverkningsprocessen, dvs. kokningen, av den ingående malda metallen i flödesplattorna. Det handlat i korthet om att oönskade restämnen i metallen fäller ut sig under drift i bränslecellen och därmed förorenar membranet. Det i sin tur leder till en gradvis försämrad verkningsgrad som aktören nu måste finna en lösning på före projektet kan fortsätta att rulla vidare. För närvarande är det oklart hur lång tid det kan tänkas ta. Det är än en gång värt att framhålla att denna försening inte har att göra med vår teknologi.

Samarbetet med AP&T och Sandvik som vi tidigare redogjort för har redan lett till att ge oss mer tyngd i diskussionerna med större kunder och ett starkare erbjudande riktat till såväl fordons- som energiindustrin. De potentiella globala kunderna, som vi har träffat på t ex European Fuel Cell Forum i Luzern och i kundmöten den senaste tiden, har bekräftat detta. Vi har även fått bekräftelser på att formbarheten kan ökas med vår teknologi. Bland annat har globala fordonstillverkare använt uttryck som "impressive" vid analys av våra tillverkade testplattor. Vi noterar vidare att marknaden nu är mogen för att finna lösningar för kostnadseffektiv massproduktion av flödesplattor och vår teknologi kan vara en del av lösningen.

Vad är det som vi kan bidra med för att minska kostnaderna för produktion av flödesplattor? Flödesplattorna står som bekant för en stor del av bränslecellens kostnader och ökad effekt leder till att kostnaden kan minskas. Vi kan uppnå detta genom att ett mer avancerat flödesmönster kan formas med vår teknologi. En bieffekt är dock att mer vatten kommer att produceras. Det låter ofarligt, men vattnet måste transporteras ur stacken för att den inte ska tappa i funktion och livslängd. Det ställer, på samma sätt som för ökad effekt, förhöjda krav på att forma mer avancerade mönster. Vi har nu fått kvitto på att vi även lyckats med det senare och dessutom med god repeterbarhet. Därmed ser vi ut att klara av att forma framtidens önskade mönster till fordonsindustrin. En av de strategiska allianserna inom fordonsindustrin har bekräftat att vi är ensamma att klara av detta i dagsläget. Det har lett till att vi för tillfället för diskussioner om tester och mer omfattande samarbetsprojekt med ett flertal intressenter.

Det är också glädjande att vi från de internationella PCT-myndigheten har erhållit information om att de avser att bevilja vår senaste internationella patentansökan som generellt berör vår höghastighetsteknologi och vår slagenhet i synnerhet. Det kommer att stärka oss inom samtliga områden där vi är aktiva.

Bolaget bedömer att utsikterna är goda för att vi under innevarande år kommer att bredda vår kundportfölj, vilket under kommande år möjliggör nya inkomstinbringande projekt. De nya kontakterna bedöms dock inte ha någon större positiv inverkan på resultat och kassaflöde för innevarande år, men tyvärr kommer förseningen i projektet med den "globala aktören" påverka det negativt.

Trots förseningen med den "globala aktören" är vi nu inne i en ytterst intressant fas och bedömningen är att nya samarbeten och projekt kommer att konkretiseras under hösten.

Karlskoga den 16 juli 2015

Mats Wallin VD Cell Impact

Kommande beslutade informationstillfällen

· Delårsrapport för perioden juli-september 2015 - 23 oktober 2015
· Bokslutskommuniké 2015 - 29 januari 2016

Rapporten i sin helhet bifogas.