12 februari 2019 09:00

Cell Impact bokslutskommuniké 2018

Finansiell sammanfattning fjärde kvartalet

• Intäkterna för kvartalet uppgick till 2,5 mkr (0,05).
  • Rörelseresultatet för kvartalet uppgick till -12,4 mkr (-7,6).
  • Koncernens resultat efter finansiella poster för kvartalet uppgick till -12,5 mkr (-7,7).
  • Resultat per aktie för kvartalet, hänförligt till moderbolagets aktieägare, uppgick till -0,69 kr (-0,56).
  • Eget kapital uppgick på bokslutsdagen till 19,1 mkr (23,1) eller 1,06 kronor per aktie (1,68). Soliditeten på balansdagen uppgick till 50 procent (78).
  • Kvartalets kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till -3,9 mkr (-5,9).
  • På bokslutsdagen uppgick koncernens likvida medel till 8,0 mkr (9,8).

Väsentliga händelser under fjärde kvartalet

• I oktober utökade Cell Impact närvaron i Kina genom att rekrytera Ms. Tingting Guan med stationering i Hangzhou City i Zhejiang-provinsen. Ms Guan har doktorerat i bränslecellsteknik på KTH i Stockholm och är Cell Impacts lokala representant i Kina.
  • I november rekryterades Anders Öberg som teknisk chef (CTO). Anders har lång industriell erfarenhet av metallbearbetning och kommer senast från en tjänst som teknisk chef på Bharat Forge Kilsta AB.
  • I november annonserades att företaget påbörjat en kapitalanskaffningsprocess och att den avses genomföras via en riktad nyemission.
  • I slutet av november fick Cell Impact en kinesisk beställning på flödesplattor värd cirka 2,3 MSEK.
  • I december meddelades att Cell Impacts huvudägare Östersjöstiftelsen beviljat en bryggfinansiering om 10 MSEK.
  • En andra PPAP (Production Part Approval Process) genomfördes och godkändes under kvartalet.

För mer information kontakta:
Mats Svanberg, CFO, +46 70-537 19 33 eller mats.svanberg@cellimpact.com.

Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning (adiabatic high-velocity forming) som gör det möjligt att tillverka flödesplattor med mer avancerade mönster, vilket i sin tur skapar mer kostnads- och energieffektiva bränsleceller jämfört med konventionella formningsmetoder.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North och Erik Penser Bank är bolagets Certified Adviser (CA). Kontaktinformation: 08-463 83 00 eller certifiedadvisor@penser.se.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2019-02-12 kl. 08:00 CET.